Jak chytře vybrat e-shopové řešení
Počet e-shopů neboli internetových obchodů v posledních letech zaznamenal obrovský nárůst a neustále vznikají další. Ukazují se totiž jako nezbytnost pro prodej zboží a služeb na internetu.
Pokud i Vy uvažujete o tom, že byste si zřídili vlastní e-shop, máte v podstatě tři možné alternativy, jak to učinit. Těmi jsou: pronájem e-shopu, e-shop na míru a tzv. open-source.
Na každou z nich se nyní pečlivě podíváme a rozebereme si, co jednotlivá řešení nabízejí a jaké jsou jejich klady a zápory.
Pronájem e-shopu
Pronájem e-shopu je obecně ideální variantou pro menší e-shopy, které nedisponují extrémně vysokou nabídkou sortimentu. Jak je již z názvu patrné, takový e-shop sami nevytváříte, nýbrž si již pronajmete hotový. Můžete se při tom také setkat s označením krabicové řešení.
Výhodou takového řešení je fakt, že dostanete do ruky již vypracovaný obchod, který bude natolik jednoduchý, že ho poté dokáže obsluhovat i člověk bez větších zkušeností.
Finančně je to podstatně levnější varianta, než si nechat vytvořit e-shop na míru. Nehledě na to, že ušetříte nespočet hodin přemýšlení nad tím, jak by měl váš internetový obchod vypadat a nebudete muset absolvovat proces jeho založení.
K nezaplacení je rovněž to, že máte neustále k dispozici technickou podporu, a pakliže se něco pokazí, máte se na koho obrátit. Když se naopak zaměříme na negativa, tím patrně největším je takové, že si nemůžete de facto e-shop moc přizpůsobit, ať už po vizuální, tak i technické stránce. Je tedy potřeba být připraven na to, že Váš e-shop nebude nikterak originální.
E-shop na míru
Druhou možností, jak si zřídit vlastní e-shop, je tvorba e-shopu na míru. Ta se vyznačuje tím, že potřebuje to, co pronájem e-shopu až tolik ne, a sice vyšší finanční částku na vývoj a rovněž delší čas.
Zato však získáte originální obchod, jenž bude vytvořen přesně dle vašeho zadání a vizuálně takový, aby splňoval nároky, které na něj kladete. Nadefinovat výrobci e-shopu, jakou máte představu, může být nicméně složitější, než, jak to zpočátku vypadá.
Musíte totiž mít naprosto jasnou a detailní představu o všem, co se e-shopu týká, ať už v rámci designu, tak i funkcí. To znamená, že pravděpodobně budete chtít během přípravy obchodu konzultovat postupy a těžko tedy dostanete již hotový e-shop, který bude připraven k provozu. Budete se muset na jeho vývoji také podílet.
Open-source
Open-source je takový druh e-shopu, který je k dispozici zdarma na základě tzv. open source licence. V podstatě funguje na bázi šablon, které můžete volně využít, avšak některé z nich mohou vyžadovat nákup dodatečných rozšíření, které z Vašich kapes vytáhnou peníze, o nichž jste zpočátku netušili.
Jeho výhodou je to, že provoz zpočátku nic nestojí, což se však může změnit v momentě, kdy je potřeba e-shop rozhýbat. To si bude vyžadovat někoho, kdo bude stránky spravovat, případně je uzpůsobí majiteli. Nehledě na to, že je potřeba počítat také s náklady na vlastní doménu a hosting.
Dodejme, že v případě open-source se také často hovoří o ne zcela kvalitním zabezpečení a pomalému načítání v prohlížečích.
Jaké e-shopové řešení tedy nakonec vybrat?
Pakliže si to na závěr zrekapitulujeme, existují tři různá možná e-shopová řešení. Každé z nich má své klady a zápory, tudíž je potřeba si jako budoucí provozovatel ujasnit, co od svého e-shopu očekáváte.
Obecně se však dá říct, že pro začátečníka se hodí spíše pronájem e-shopu, zatímco pro toho, kdo má již zkušenosti s vedením jiného e-shopu, je vhodnější nechat si postavit e-shop na míru.
E-shopy zdarma s licencí open-source se pak uplatní spíše v případech přivýdělku, než že by měly sloužit k prodeji jako hlavního zdroje výdělku.
Chcete si vyzkoušet na 60 dní zcela zdarma profesionální e-shopové řešení Zoner inShop? Stačí navštívit stránky www.inshop.cz.