Co dělat, když vaše firma potřebuje reklamní leták
Mezi nejúčinnější reklamní materiály vždy patřily a patřit budou právě reklamní letáky. A pokud víte, jak na to, mohou být dokonce vaší nejúčinnější zbraní. Dokonce účinnější, než online reklama.
Jak postupovat při tvorbě letáku
Proč leták děláte?
Jako úplně první krok, ještě před počátkem tvoření samotného letáku, je nutné stanovit si cíle. Ke stanovení cíle potřebujete znát svou cílovou skupinu, neboli ty, kterým chcete sdělení předat. Hned poté, nebo možná ruku v ruce s tímto prvním krokem, je nutné si uvědomit, co svému čtenáři, potenciálnímu zákazníkovi, chci sdělit. A především, čeho tímto sdělením chci dosáhnout.
Těmto dvěma krokům je třeba se věnovat opravdu důsledně.
Kdo je váš čtenář, váš potenciální zákazník? Žena nebo muž? Je mu 20 nebo 60? Ruku na srdce, nějak budete komunikovat s 20letým klukem a jinak se 60letou ženou.
Co mají po přečtení letáku udělat? Zajít do prodejny, navštívit e-shop, objednat si vaši službu? Především si musí uvědomit, že to, co nabízíte, bezpodmínečně potřebují.
Jak na obsah?
Když už víte, komu a co chcete sdělit, můžete se vrhnout na obsah. Dejte si na něm dostatečně záležet a nebojte se najmout profesionálního copywritera a grafika.
Dobře navržený reklamní leták by měl zaujmout na první pohled vzhledem a na druhý obsahem. Věnujte tedy pozornost těmto věcem:
- Obsah a jeho správnost – Dejte si záležet na tom, aby byl text na letáku bezchybný jak jazykově, tak stylisticky. Kromě copywritera můžete využít také služeb korektora.
- Kvalitní fotografie a obrázky – Fotky by měly být v co nejvyšší kvalitě, správně zaostřené a hlavně relevantní k tématu letáku a cílové skupině.
- Srozumitelnost a čtivost – Vyvarujte se dlouhých odstavců. Raději volte krátké věty či rámečky s jasným sdělením. Zákazníka chceme zaujmout, ne nudit. Také byste neměli volit tmavé pozadí a světlý text, většině lidí se toto nečte příliš dobře. Namáhá je to a raději od čtení upustí.
- Rozložení barev – Pokud máte své firemní barvy, je dobré je v letáku použít. S barvami ale opatrně. Nemělo by jich být přehnaně moc. Leták by neměl být barevně příliš „divoký“, ale spíše příjemný pro oko.
Zákazník chce od letáku jediné…
A co to vlastně je? Zákazníka v letáku nezajímá, jak je vaše firma velká, kdy vznikla a čeho už za svou existenci dosáhla. Zákazníka zajímá jedině to, co může získat on sám. Tak mu to prostě sdělte. Úderně, přímo a jasně. Musí to pro něj být zřejmé na první pohled. Zákazníka příliš nezaujme kreativita toho, jak jste se rozhodli mu to sdělit, a už vůbec ne nějaké hádanky, které by měl snad luštit.
Kvalita především
Rothshild kdysi pronesl památnou větu: „Nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci.“ A platí to i o službách. A to i o přípravě a tisku reklamních letáků.
Pokud už jste investovali do kvalitního copywritera, korektora, fotografa a grafika, nepokazte toto úsilí a vydané peníze tím, že budete chtít za každou cenu ušetřit na materiálu a tisku.
Vyberte si dostatečnou gramáž podkladu. Zapřemýšlejte, jestli nebude výhodnější vytisknout méně letáků, ale na kvalitnějším papíře.
A nakonec zvolte opravdu kvalitní tiskárnu, která vám váš leták dodá ve finální podobě.